Thursday, January 10, 2013

0 Riadah Nafsu dalam Kitab Mukasyafatul Qulub

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi MAha Penyanyang

Al-Hujjatul Islam Al-Arifbillah Al-Imam Ghazali RHM(450-505H) telah mengarang satu bab dalm kitabnya yang berjudul "Mukasyafatul Qulub" berkenaan dengan riadah dan mujahadah untuk menundukkan syahwat dan nafsu serakah .
Maka telah berkata Al-Imam dalam bab yang ke-4 dalam Mukasyafatul Qulub iaitu Dalam episod Riadah(mujahadah) dan  Nafsu Syahwat :

     Allah SWT telah mewahyukan kepada Nabi Musa Alahissalam dengan menyatakan:
"Wahai Musa sekiranya engkau ingin menjadikan Aku ini sangat dekat denganmu , bahkan lebih dekat aku ini daripada kata-katamu dengan lidahmu dan daripada lintasan hatimu ,dan lebih dekat daripada roh dengan badanmu,dan daripada penglihatanmu daripada matamu serta  pendengaran daripada telingamu, ialah dengan "Memperbanyakan selawat keatas Sayyidina Muhammad Saw.
Allah SWT berfirman : 
ولتنظر نفس ما قدمت لغد
Mafhumnya:Dan hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang telah dilakukan untuk hari esoknya(hari akhirat).
 Amalan tersebut adalah amalan kebajikan yang telah seseorang kerjakan untuk berhadapan hari pembalasan kelak.

Ketahuilah wahai insan, sesungguhnya Nafsu Al-Ammarah adalah tentera musuh dari Iblis dan Sang Nafsu adalah lebih buas dan ganas. Syaitan merasakan bertambah kuat dan gagah dengan  bantuan dari Sang Nafsu dan kroninya Syahwat, yang senantiasa membisikan kepada manusia tentang keindahan dan kenikmatan melakukan Maksiat .Maka janganlah engkau terpedaya dengan sang nafsu yang senantiasa membawa kamu terbang melayang dengan impian dan cita-cita yang hanya tipu semata.Hal ini adalah tabiat manusia yang senantiasa hanyut dalam impian kosong dan larut dalam kelalaian,futur(lemah semangat)dan  sifat-sifat ini yang acapkali mengkaburi manusia.Padahal segalanya adalah batil dan tipuan yang memperdaya.
Dan sekiranya engkau akur dan menuruti segala permintaannya, sesungguhnya dia telah "Memimpin engkau ke lembah Neraka".Ketahuilah bahawa  sang nafsu tidak menyediakan ruang untuk perkara kebaikan dan tidak akan mencapai ketenangan dengan melalui landasan kejahatannya, bahkan dialah "Punca utama musibah dan lombong kekejian"serta khazanah peninggalan iblis bahkan disitulah tempat kediaman segala kejahatan.Tiada sesiapa yang mengetahui akan halnya melainkan Allah SWT Yang Maha Arif Lagi Bijaksana, maka bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya dialah Maha mengetahui terhadap apa yang kalian kerjakan dari perkara kebaikan dan keburukan.
   Hamba Allah sekiranya berfikir dan merenung kembali terhadap umurnya yang telah berlalu dalam mengejar akhirat maka sesungguhnya renungan dan fikiran tersebut pasti akan menyucikan hati sanubarinya dari kotoran, sebagaiman sabda Rasulullah SAW:
تفكر ساعة خير من عبادة سنة
maksudnya: Berfikir sejenak lebih baik dari ibadah setahun.
Demikian tafsir Abi Laith.Maka seharusnya orang yang berakal hendaklah memohon taubat dan ampun daripada Allah SWT dari dosa dan noda yang lalu, berfikir terhadap perkara yang mendekatkan diri kepadaNya  dan yang perkara yang boleh menyelamatkannya di Darul Akhirat kelak, kurangkan angan-angan dan cita-cita ,bersegera memohon taubat ,berzikir mengingati Allah SWT ,meninggalkan perkara yang dilarang dan bersabar terhadap nafsunya dan janganlah mengikuti tuntutan syahwat.Ketahuilah Sang Nafsu itu adalah "Berhala" maka barangsiapa yang menurutinya dia telah menyembahnya.Dan barangsiapa yang menyembah Allah dengan hati sanubari yang Ikhlas maka dialah orang yang telah menundukan dan mengatasi Sang Nafsu durjana.

Telah diriwayatkan sebuah kisah Malik Bin Dinar.Pada suatu hari ketika dia  sedang berjalan-jalan di pasar dia telah ternampak buah tin.Dia ingin sangat menikmatinya maka untuk mendapatkannya maka dia menanggalkan sandalnya dan memberikannya kepada penjual tersebut. Dan seraya dia berkata "berikan kepadaku buah tin tersebut" kata Malik bin Dinar yang benar-benar ingin mendapatkan buah tin tersebut.Sang penjual tadi membelek-belek sandalnya ."Sandal kamu tiada nilainya untuk buah tin ku ini" kata sang penjual tersebut .Maka berlalulah Malik Bin Dinar daripada tempat tersebut.Datang seseorang kepada penjual tersebut"adakah engkau mengenali orang yang datang tadi?" soal orang tersebut.Penjual tersebut mengatakan dia tidak mengenali sosok tubuh itu,lalu orang tersebut memberitahu bahawa dia adalah Malik Bin Dinar.Lantas penjual tersebut meletakan sepinggan buah tin diatas kepala hambanya seraya berkata"Sekiranya orang tersebut menerima buah tin ini daripadamu maka engkau telah merdeka.Maka terus hamba tersebut mendapatkan Malik Bin Dinar dan berkata"terimalah ini daripadaku"kata hamba tersebut, tetapi Malik Bin Dinar menolaknya ,dan berkata hamba tersebut"terimalah !! sekiranya engkau menerima maka aku akan dibebaskan"jelas hamba tersebut kepada dia, maka Malik bin Dinar menyatakan "sekiranya dengan menerima ini akan membebaskanmu maka dengan menerima ini aku akan diazab"..Hamba tersebut terus mendesak beliau dan lantas beliau berkata"Aku telah bersumpah tidak akan menjual agamaku dengan buah tin tersebut dan tidak akan makan buah tin  melainkan di hari akhirat"terang Malik Bin Dinar kepada hamba tersebut bahawa tingginya nilai agama berbanding kehendak nafsu yang sangat menginginkan buah tin tersebut.
    Al-Imam Ghazali menambah lagi cerita mengenai Malik Bin Dinar.Pada suatu hari beliau telah ditimpa penyakit dan dengan penyakit ini menyebabkan beliau meninggal dunia.Ketika itu dia sangat mengidamkan secawan madu dan susu serta bersamanya sebuku roti yang panas.Maka khadimnya pergi untuk menyediakan santapan yang dingini oleh Malik Bin Dinar.Setelah disediakan dia mengambil santapan yang diidam-idamkan seraya merenung seketika dan berkata "Wahai nafsu engkau telah bersabar menghadapi ini semua selam 30 tahun,dan sekarang ini hanya tinggal beberapa beberapa saat dan detik lagi menunggu ajal" lantas dia mencampak cawan yang berada di tangannya kerna sabarnya dalam menangkis bisikan nafsu yang menggoda sehinggalah ajalnya tiba merengut nyawanya.Demikianlah riwayat kehidupan dan keadaan para anbiya ,auliya,siddiqin,a'syiqin,dan orang-orang yang zuhud yang senantiasa terjaga dari lamunan yang menggiurkan yang hakikatnya kenikmatan tersebut hanyalah  bersifat sementara.
   Telah berkata Nabi Allah Sulaiman bin Daud Alahimasalam: "Sesungguhnya untuk menakluki Sang Nafsu adalah suatu perkara yang sangat rumit lagi menyakitkan daripada seseorang yang ingin membuka sebuah kota.
     Saidina Ali Karamallahuwajhah Alaihisalam juga menambah dalam perumpamaaya,"Tidaklah aku dan sang nafsu melainkan umpama " Sang pengembala biri-biri".Setiap kali sang pengembala ingin mengumpulkan biri-birinya dari suatu kawasan maka biri-birinya berlari ke kawasan lain.Sesiapa yang mampu mengalahkan dan membunuh sang nafsu maka dia terlipat dalam kafan rahmat Allah swt, dan dikuburkan di tanah yang mulia dan memuliakannya. Manakala barangsiapa yang menumpaskan sang hati sanubari maka matilah dia dalam kekufuran yang dilaknat dan dikuburkan di tanah yang azab dan mengazabkannya.
    Berkata Yahya bin Muaz (rhm): "Perangilah nafsumu dengan ketaatan dan riadah.Dan riadah adalah meningalkan tidur dan mimpi yang menipu, kurangkan bercakap, membuang perkara yang menyakiti manusia,kurangkan makan,maka hasil dari kurangnya tidur akan melahir kehendak yang suci bersih dari noda,dan hasil dari mengurangkan makan akan mematikan syahwat kerna makan yang banyak dan berlebihan akan mengeraskan hati sanubari dan menghilangkan sinaran cahayanya.Sesungguhnya Hikmah akan diperolehi dengan Berlapar kerna kekenyangan akan menjauhkan diri daripada Allah SWT.
قال النبي صل الله عليه و اله وسلم   
نوروا قلوبكم بالجوع وجاهدوا أنفسكم بالجوع والعطش وأديموا قرع باب الجنة بالجوع فإن الأجر في ذلك كأجر المجاهد قي سبيل الله وإنه ليس من عمل أحب الى الله تعالى من جوع و عطش ولن يلج ملكوت السماء من ملأ بطنه وفقد حلاوة العبادة
Maksudnya : "Sinarilah hati sanubarimu dengan cahaya Lapar, takluki sang nafsu dengan Lapar dan Haus, senantiasalah mengetuk pintu syurga dengan berlapar maka genjaran pada perbuatan tersebut umpama ganjaran bagi pejuang mujahid di medan fisabilillah kerna tiada amalan yang lebih disukai oleh Allah Taala berbanding lapar dan haus dan tidak akan masuk dan menyertai para malaikat siapa yang memenuhi perutnya dan sesungguhnya dengan memenuhi dan membesarkan perut akan
 menghilangkan kemanisan beribadah".
Saidina Abu Bakar radiyallahuanhu berkata "Aku tiadak pernah kenyang sejak aku memeluk agama Islam kerna ingin meraih nikmat kemanisan dalam beribadah kepada tuhanku, dan tidak pernah minum dengan puas sejak aku memeluk Islam kerna rindu untuk bertemu denga Sang Maha Raja Abadi Allah SWT, kerna banyaknya makan akan mengurangkan ibadah dan bila seseorang banyak makannya , maka jadi beratlah badannya untuk ibadah dan  mata yang telah mengantuk akan menguasainya dan akan lumpuhlah tubuh badannya dan seterusnya dia tidak akan dapat melakukan sesuatu ibadah dengannya kerna telah tenggelam dalam lautan kenikmatan.Maka bila seseorang tidak mendatangi kepada perkara-perkara tesebut maka sesungguhnya dia telah bermujahadah.Hal ini kerna tidur akan menjadikan seseorang ibarat bangkai reput yang telah dibuang.
   Telah dinukilkan di dalam kitab منهاج العابدين karya Imam Ghazali juga, bahawa Luqmanul Hakim pernah menasihati anaknya,"Janganlah banyak tidur dan makan kerna kebannyakan orang yang tergolong daripada golongan ini akan datang pada hari kiamat dalam keadaan yang muflis daripada amal kebajikan .
 قال النبي صلى الله عليه و اله وسلم
لا تميتوا القلوب بكثرة الطعام والشراب فإن القلوب يموت كالزرع إذا كثر عليه الماء
Jangan matikan hati murnimu dengan membanyakan makan dan minum, kerna hati akan mati umpama tumbuhan yang terlebih air siraman.
Para solihin mereka telah melihat sesuatu perkara dengan mata hatinya dan  akan menghasilkan rumusan yang luar biasa yang berada diluar kotak pemikiran kita semua. Umpamanya mereka para auliya telah melihat perut dan mengumpamakannya sebagai cerek yang terletak di bawah hati sanubari,maka bila cerek tersebut mendidih kepanasan dia akan mengeluarkan wap dan asap dan sekiranya asap tersebut banyak maka dia akan mengeruhkan dan menggelapkan hati.
    Maka dengan banyak makan akan kuranglah kefahaman dan ilmu.
فإن البطنة تذهب الفطنة
Sesungguhnya perut yang penuh menghilangkan cahaya kebijaksanaan


0 comments:

Post a Comment

 

Secebis Kata Kita Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates